5 ting du skal overveje før du laver en påklædningspolitik på arbejdspladsen

Dine ansattes tøj kan være med til at sætte en bestemt tone på arbejdspladsen. Deres tøj repræsenterer også din virksomhed udadtil, når de kommer i kontakt med virksomhedens kunder og andre relevante interessenter. En påklædningspolitik kommunikerer en klar indikation til dine ansatte, for hvilket tøj er acceptabelt og hvilket ikke er. Påklædningspolitikken eliminerer derfor også mulige problemer i fremtiden.

Hvis en ansat går i upassende tøj på arbejdspladsen, kan du bare referere til påklædningspolitikken. Hvis du derimod ikke har en klar påklædningspolitik, vil den ansatte kunne beskylde dig for at behandle dem uretfærdigt.

Alle arbejdspladsers er selvfølgelig ikke lige, og derfor har alle ikke den samme påklædningspolitik. Derfor er der altid nogle faktorer du bør overveje, før du laver en påklædningspolitik på din arbejdsplads. Her får du 5 ting du bør overveje.

Arbejdsmiljø

Du bør skrive ned en beskrivelse af, hvordan du gerne vil at arbejdsmiljøet på arbejdspladsen skal se ud. Tænk over hvilken industri din virksomhed operer indenfor, og hvad påklædningstandarden er i denne industri.

Hvis din virksomhed opererer indenfor modeindustrien, og du har salgskonsulenter, der tager ud og mødes med kunder, kan det være en god idé, hvis salgskonsulenterne ser professionelle ud, men samtidig går i modetøj. Det kan være for eksempel være en cowboy nederdel, hvis denne er på mode på det tidspunkt, hvor mødet med kunden er.

Potentielle farer

Tænk over hvilke potentielle farer, der kan forekomme på arbejdspladsen, hvis de ansatte ikke er iført det rigtige tøj. Din arbejdsplads kan for eksempel være en fremstillingsvirksomhed, hvor de ansatte arbejder med store maskiner. Her er det nok ikke en god idé, hvis en ansat går rundt i en lang kjole, da denne kan blive fast i en af maskinerne.

Kommuniker hvad der er tilladt og hvad der ikke bliver accepteret

Vær tydelig i din kommunikation af hvilket tøj du gerne ser, at dine ansatte går i når de er på arbejdspladsen, og hvilket tøj de ikke skal gå i. Du behøver ikke at være så specifik, da listen i så fald vil blive alt for lang.

Hvis din arbejdsplads er et salgskontor, hvor du gerne ser, at dine ansatte er professionelt påklædte, kan du skrive, at de ansatte skal være i skjorter, og enten formelle bukser eller nederdele. Derefter kan du skrive, hvilket tøj ikke er passende at gå i på kontoret, som for eksempel angulus sandaler.

Konsekvenser af brud på påklædningspolitikken

Skriv ned hvad konsekvenserne for de ansatte er, hvis de ikke følger påklædningspolitikken. Det første kan være, at du tager en snak med den ansatte, og prøver at få løst problemet på den måde. Gør det derefter klart, at de efterfølgende konsekvenser bliver suspension eller opsigelse, hvis de ikke begynder at følge påklædningspolitikken.

Dan et overblik

Når du har overvejet alle de førnævnte punkter, så læs dem igennem, for at danne dig et overblik. Se om der er en rød tråd, der giver dig mulighed for at udvikle en påklædningspolitik, der skaber lige præcis dét resultat du ønsker.

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *