Der bliver brugt mange timer på en arbejdsplads, og derfor er det yderst vigtigt, at arbejdsmiljøet er i orden. Når man snakker om arbejdsmiljø, så er det ikke kun det fysiske, men også det psykiske arbejdsmiljø. Et godt arbejdsmiljø er med til, at medarbejderen føler sig godt tilpas på arbejdspladsen. Dette kan også være med til, at arbejdet bliver mere effektivt. Læs med her.
Når man definerer det fysiske arbejdsmiljø, så kan det blandt andet handle om, indretningen af lokalerne, udluftning, belysning og ergonomi. For at mindske mulige skader fra computer, hvis det er kontor, man taler om, er det vigtigt, at bord og stole har den rette højde.
Det kan for eksempel være en fordel at anskaffe hæve sænkeborde. Det er blandt andet for, at medarbejderne også kan få brugt benene i løbet af dagen. Det er også vigtigt for både øjne og nakke, at skærmen er i den rette højde. Dette er for at mindske og forebygge smerter. Herudover er det vigtigt, at der ikke er for mørkt, eller for lyst.
Hvis man sidder med hovedet begravet i en computer det meste af dagen, så kan man godt få hovedpine, nakkespændinger og trætte øjne. Det er derfor yderst vigtigt at der er fokus på den rette temperatur. Det er desuden vigtigt, at der bliver luftet ud regelmæssigt.
Måske, at det er relevant at kigge på, om det er værd at skifte til en luft til vand varmepumpe. En varmepumpe, er nemlig effektiv, og kan samtidig være med til at cirkulere luften bedre. En varmepumpe er desuden både bedre for miljøet og er billigere i drift.
Hvis temperaturen ikke er som den skal være, eksempelvis klam og fugtig, så kan man nemt have tendens til at blive dårlig. Samtidig, kan man hurtigt komme til at fryse idet, at man ikke bevæger sig ret meget.